marque

Καθημερινά προστίθενται on line διαγωνίσματα

ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ Γ ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

Νεοελληνική Λογοτεχνία On-line Tάξη Γ΄ Λυκείου

ΤΑ ΑΝΤΙΚΛΕΙΔΙΑ Γ. Παυλόπουλος

Επιμέλεια: ΔΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑΝΘΗ - Φιλόλογος


  1. «Η Ποίηση είναι μια πόρτα ανοιχτή» γιατί η λέξη Ποίηση γράφεται με κεφαλαίο γράμμα;

  2. γράφεται για να δηλωθεί ο ορισμός του ποιήματος και ότι όλοι ασχολούνται με την ποίηση.
    γράφεται για να δηλωθεί η αξία και η σημασία της ποιητικής τέχνης σαν μια πόρτα που συνδέει δύο κόσμους τον ορατό και τον αόρατο.
    γράφεται για να δηλωθεί ότι με την ποίηση μπορεί να καταπιαστεί ο καθένας.
    τα α και β είναι σωστά
    τα β και γ είναι σωστά

  3. Τα «αντικλείδια» τι νόημα δίνει στην λέξη o ποιητής;

  4. κάθε ποίημα είναι ένα αντικλείδι.
    πολλοί κοιτάζουν μέσα στον κόσμο της ποίησης χωρίς να βλέπουν τίποτα παρότι έχουν τα κλειδιά.
    η αρμαθιά από τα αντικλείδια για να ανοίξουμε την πόρτα της «Ποίησης».
    Τα α και γ είναι σωστά

  5. «Ψάχνουνε για το κλειδί» - «Φτιάχνουν αντικλείδια» η νοηματική αυτή αντίθεση τι δηλώνει;

  6. Το κλειδί για να ανοίξει κανείς την πόρτα της ποίησης είναι ένα. Τα αντικλείδια που φτιάχνουν, όσοι μαγεύτηκαν από το βάθος της ποίησης είναι πολλά.
    Η αρμαθιά από αντικλείδια συνεχώς μεγαλώνει, όσο όμως και να μεγαλώνει και τα αντικλείδια να γίνονται πολλά μόνο το κλειδί το ένα μπορεί ν’ ανοίξει την πόρτα της Ποίησης.
    τα α και β είναι σωστά.
    ο ρόλος του αναγνώστη στην ποίηση για να «ξεκλειδώσει» ψάχνει το κλειδί.

  7. «Η πόρτα τότε κλείνει» ο στίχος αναφέρεται:

  8. για να δηλωθεί ότι με την ποίηση δεν μπορεί να καταπιαστεί ο καθένας.
    Όσοι κατόρθωσαν να δουν τι υπάρχει μέσα από την ανοιχτή πόρτα, βλέπουν ξαφνικά να κλείνει. Τότε ξεκινούν έναν αδιάκοπο αγώνα με στόχο να ανοίξουν την κλειστή πόρτα της Ποίησης.
    τα α και β είναι σωστά.
    κανένα από τα παραπάνω.

  9. «Για ν’ ανοίξουμε». Στο ποίημα υπάρχει αφηγητής;

  10. ναι, είναι κάτοχος του κλειδιού.
    όχι, είναι ο ίδιος ο ποιητής.
    όχι, δεν υπάρχει αφηγητής.
    ναι, είναι ένα πλαστό πρόσωπο ου έχει συνολική εποπτεία στον χώρο που συνέχει δύο κόσμους.

  11. Βασικά χαρακτηριστικά της γλώσσας και του ύφους του ποιήματος είναι:

  12. σύντομες κύριες προτάσεις που αποδεικνύουν το πεζολογικό αφηγηματικό ύφος
    λιτή, φυσική, καθημερινή γλώσσα, ο παρατακτικός λόγος και η συμβολιστική γραφή.
    επιλογή κατάλληλων περίτεχνων λέξεων και φράσεων για την εξιστόρηση των ιδεών.
     τα α και β είναι σωστά.

  13. Γιατί ο ποιητής χρησιμοποιεί στα «Aντικλείδια» το α΄ και γ΄ πληθυντικό πρόσωπο για την εξιστόρηση και ερμηνεία του ποιητικού του μύθου;

  14. Η παρουσίαση του ποιητικού μύθου δίνεται κατά κύριο λόγο σε γ΄ πρόσωπο δημιουργώντας την εντύπωση πως ο αφηγητής έχει μια πλήρη χρονική και τοπική εποπτεία της.
    Εμφανίζεται ως παντογνώστης αφηγητής, παρέχοντας στα λεγόμενά του αντικειμενικότητα, αλλά και εγκυρότητα.
    με το πέρασμα της εξιστόρησης σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο «για ν’ ανοίξουμε την πόρτα της Ποίησης», καθώς ο αφηγητής εντάσσει τον εαυτό του στους ποιητές και αποκαλύπτει έτσι πως η αδιάκοπη αυτή ποιητική προσπάθεια είναι παράλληλα και προσωπικό του βίωμα.
    Η παρουσίαση του ποιητικού μύθου δίνεται κατά κύριο λόγο σε γ΄ πρόσωπο δημιουργώντας την εντύπωση πως ο αφηγητής δεν έχει μια πλήρη χρονική, με το πέρασμα της εξιστόρησης σε α΄ πληθυντικό πρόσωπο ο αφηγητής εντάσσει τον εαυτό του στους παθόντες.
    τα β και γ είναι σωστά.
    τα α β γ είναι σωστά.

  15. Γιατί το ποίημα χαρακτηρίζεται από ένα αφηγηματικό τόνο;

  16. Ο ποιητής δίνει στο ποίημα αφήγηση με μηδενική εστίαση και αφήγηση με εσωτερική εστίαση.
    Ο ποιητής δίνει στο ποίημα τη μορφή αφήγησης, χρησιμοποιώντας έναν αφηγητή να αφηγείται ένα μύθο αλληγορικό που έχει ως περιεχόμενό του την ποίηση.
    όπως σε όλους τους μύθους υπάρχει και το συμπέρασμα.
    ο ποιητής επιλέγει τον αφηγηματικό τόνο για να υπερασπιστεί την άποψή του ότι η ποίηση είναι ένας μύθος που αν απομυθοποιηθεί θα χάσει τη σημασία του αφήγηση με εστίαση και αφήγηση με εξωτερική εστίαση.
    τα α και β και γ είναι σωστά.
    τα β γ και δ είναι σωστά.

  17. Στο ποίημα χρησιμοποιείται το σχήμα τον κύκλου: ο πρώτος στίχος κλείνει και το ποίημα. Πώς συμβάλλει το σχήμα αυτό στη μετάδοση της βασικής ιδέας του ποιήματος;

  18. Το ποίημα έτσι, γίνεται το ίδιο φορέας της εμπειρίας που περιγράφει.
    Πιστοποιεί μ' αυτόν τον τρόπο την αέναη προσπάθεια των ποιητών ν' ανοίξουν την πόρτα της Ποίησης, γράφοντας συνεχώς ποιήματα στο περασμάτων αιώνων.
    Πιστοποιεί μ' αυτόν τον τρόπο την αέναη προσπάθεια της σύλληψης της υπέρτατης αλήθειας.
    Πιστοποιεί μ' αυτόν τον τρόπο την προσπάθεια α ξαναγυρίσουμε και να βιώσουμε τα ίδια.
    τα α και β είναι σωστά.
    τα β και δ είναι σωστά.

  19. Πότε η προσπάθεια του ανθρώπου να ανοίξει την πόρτα της Ποίησης αποκτά δραματική διάσταση;

  20. Ο Γιώργης Παυλόπουλος θεωρεί ότι κάποιοι ποιητές, καθώς μαγεύονται από τους θησαυρούς της ποίησης, την αναγάγουν σε αυτοσκοπό της ζωής τους.
    Όταν δεν συνειδητοποιούν ότι οι ατέρμονες προσπάθειες να ανοίξουν την πόρτα της Ποίησης με τη δημιουργία ποιημάτων, τους φέρνουν σε επαφή με τα δώρα της ποίησης, τους δίνουν τη δυνατότητα να απολαύσουν εν μέρει κάποια από αυτά.
    Κάποιοι ποιητές «χαλάνε τη ζωή τους» υπερβαίνοντας το μέτρο. Η προσπάθεια τους λοιπόν αποκτά δραματική διάσταση.
    τα α β και γ είναι σωστά.
    όταν δεν τους δίνεται τη δυνατότητα να απολαύσουν κάποια από αυτά.

---------------------------------------------------------------------------

Έκθεση On-line Tάξη Γ΄ Λυκείου

Επιμέλεια: ΔΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑΝΘΗ - Φιλόλογος


  1. Διαφήμιση ορίζεται:

  2. η με κάθε μέσο προβολή (έντυπο ή ηλεκτρονικό) για ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού
    η δημοσιοποίηση και η προβολή ιδιοτήτων προϊόντος ή προσώπου με σκοπό οικονομικά ή άλλα οφέλη
    η προβολή μηνύματος για κοινωφελείς σκοπούς
    τα α και γ σωστά

  3. Η διαφήμιση συνιστά μορφή επικοινωνίας με βασικά στοιχεία

  4. ο πομπός, ο δέκτης, το μήνυμα, το επικοινωνιακό μέσο
    ο σκοπός, ο επικοινωνιακός κώδικας
    τα α και β είναι σωστά
    τα α και β είναι λανθασμένα

  5. Η διαφημιστική πειθώ χρησιμοποιεί τα παρακάτω μέσα

  6. αναλυτική περιγραφή και επίδειξη των ιδιοτήτων του προϊόντος, επίκληση στο συναίσθημα, συνειρμό ιδεών
    αναλυτική περιγραφή και επίδειξη των ιδιοτήτων του προϊόντος, επίκληση στο συναίσθημα, συνειρμό ιδεών ,επίκληση στη λογική, λανθάνοντα αξιολογικό χαρακτηρισμό
    αναλυτική περιγραφή και επίδειξη των ιδιοτήτων του προϊόντος , επίκληση στη λογική, λανθάνοντα αξιολογικό χαρακτηρισμό
    , επίκληση στο συναίσθημα, συνειρμό ιδεών, επίκληση στη λογική

  7. Τα αντώνυμα των λέξεων ανερμάνιστος –άλκιμος-θεμελιώδης με τη σειρά είναι :

  8. προσανατολισμένος-ανίσχυρος-ασήμαντος.
    προσανατολισμένος- αδύναμος-ανούσιος.
    ανίσχυρος-αδύναμος-ανούσιος .
    ανίσχυρος-αδύναμος –ενοποιημένος.

  9. Δικανικός λόγος είναι :

  10. το είδος του λόγου που αναπτύσσεται στα δικαστήρια τόσο από την κατηγορούσα όσο και από την υπερασπίζουσα αρχή.
    γραπτός και προφορικός.
    τα α και β είναι σωστά.
    το είδος του λόγου που αναπτύσσεται στα δικαστήρια μόνο από την κατηγορούσα αρχή (Εισαγγελική αρχή).

  11. Το δοκίμιο είναι έργο του πεζού ποιητικού λόγου, περιορισμένο σε έκταση και χαρακτηρισμένο από μια άνετα, ρέουσα γραφή πάνω σε ένα και μόνο θέμα

  12. Αυτή η πρόταση είναι ορθή
    Αυτή η πρόταση είναι λανθασμένη
  13. Τα συνώνυμα των λέξεων ανομολόγητος-καθήκον-ελευθεροστομία στην σειρά είναι :.

  14. ανείπωτος-υποχρέωση- παρρησία
    ανειλικρινής-υποχρέωση- παρρησία
    ανείπωτος-υποχρέωση- παρρησία
    ανείπωτος-υπαγωγή- παρρησία

  15. Η απόδοση της φράσης «Ο καταναλωτής αυτοενεχυριάζεται».

  16. ο καταναλωτής απαξιώνεται
    ο καταναλωτής αμφισβητείται
    ο καταναλωτής υποθηκεύει τον εαυτό του
    ο καταναλωτής ικανοποιεί την καταναλωτική ανάγκη

  17. Ευμάρεια:

  18. η επάρκεια των υλικών μέσων
    ο πλούτος , καλοπέραση και η αφθονία των υλικών
    η χαύνωση και η πνευματική στασιμότητα
    το αποτρέψιμο μιας δημοκρατικής κυβέρνησης

  19. Τα συνώνυμα των ενάργεια, αναπόδραστα, σύγκαιρα στην σειρά αντίστοιχα

  20. σαφήνεια,αναπόφευκτα,παράλληλα
    σαφήνεια, αναπόφευκτα, λοξοδρομία.
    εξαχρείωση, αναπόφευκτα,παράλληλα
    εξαχρείωση, αναπόφευκτα, μοιραία

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ "ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΙΑΣΩΝΟΣ ΚΛΕΑΝΔΡΟΥ ΠΟΙΗΤΟΥ ΕΝ ΚΟΜΜΑΓΗΝΗ 595 μ.Χ."

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΔΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑΝΘΗ-ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ


  1. Με ποιο από τα παρακάτω εκφραστικά μέσα αποδίδεται παραστατικά ο αναλγητικός ρόλος της ποίησης;

  2. Α΄ ενικό πρόσωπο
    Προσωποποίηση
    Ειρωνεία
    Με αδιαφορία
  3. Ποιο το περιεχόμενο της πρώτης στροφής;

  4. Η απογοήτευση του ποιητή
    Η επίκληση του ποιητή
    Η οδύνη και ο πόνος του ποιητή
    Ο Μονόλογος
  5. Ποια επίδραση έχει το γήρας στην ψυχική διάθεση του Ιάσωνος;

  6. Μίσος για τον εαυτό του
    Ανία με αδιαφορία
    Τρόμος και πανικός
    Αγαλλίαση
  7. Στο ποίημα διατυπώνεται μία επίκληση. Ποιος μιλάει και ποιόν επικαλείται;

  8. Ο ποιητής Καβάφης επικαλείται τον Κλέανδρο
    Ο ποιητής Κλέανδρος επικαλείται την Τέχνη της ποίησης
    Ο ποιητής Καβάφης επικαλείται Τέχνη της ποίησης
    Ο ποιητής Κλέανδρος επικαλείται ένα τρίτο άγνωστο πρόσωπο
  9. Γιατί ο Ιάσων προστρέχει στην ποίηση;

  10. Έχει φαντασία
    Γιατί η ποίηση θα τον κάνει να φανεί όμορφος και νέος εσωτερικά
    Γιατί έτσι ξεπερνά τον πόνο και το φόβο του και αναπαριστά άλλες πραγματικότητες
    Η λήθη βοηθάει
  11. Ποιο από τα παρακάτω αποτελεί φάρμακο της ποίησης;

  12. Η φαντασία
    Η ανακούφιση από τους φόβους και τη φθορά
    Η υστεροφημία
    Η λήθη
  13. Ποιος ο σκοπός ενός τόσο εκτενούς τίτλου;

  14. Για να προσελκύσει τον αναγνώστη
    Για να δηλώσει την προσωπική ιστορία του ποιητή
    Για να αποστασιοποιηθεί ο ποιητής από τον ήρωα
    Για να δώσει προσωπική διάσταση στο πρόβλήμα
  15. Σε ποιον από τους παρακάτω στίχους φαίνεται ότι η ποίηση έχει μόνο αναλγητική δράση;

  16. ..να μη νοιώθεται η πληγή…
    …Πληγή από φρικτό μαχαίρι..
    ..Τα φάρμακά σου φέρε Τέχνη της ποιήσεως…
    …εν Φαντασία και λόγω….
  17. Η λέξη «μελαγχολία» στο ποίημα αναφέρεται:

  18. Στην ψυχική διάθεση του ποιητή Ιάσωνος
    Στη μελαγχολική χροιά του ποιήματος
    Στην ψυχική διάθεση του ποιητή Καβάφη
    Σαν η απογοήτευση του ποιητή γενικά
  19. Ποια λέξη –φράση δηλώνει την οδύνη του ποιητή για τη φθορά του χρόνου;

  20. Να μη νοιώθεται η πληγή
    Νάρκης του άλγους δοκιμές
    Φριχτό μαχαίρι
    Άγγιγμα ψυχής




-------------------------------------------------------------------------- Δοκιμασία στην Έκθεση Γ΄Λυκείου

(Πειθώ) με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΔΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑΝΘΗ-ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ


  1. Αναλογικός ονομάζεται ο συλλογισμός :

  2. Που εκκινεί από μια ειδική διαπίστωση για να καταλήξει σε μια, επίσης ειδική διαπίστωση
    Που εκκινεί μια ειδική διαπίστωση
    Που εκκινεί από μια ειδική διαπίστωση και εν συνεχεία μια γενική διαπίστωση
    Που εκκινεί μια γενική διαπίστωση
  3. Έμμεσος λέγεται ο συλλογισμός του οποίου το συμπέρασμα προκύπτει:

  4. Έμμεσα
    Από δύο ή περισσότερες προτάσεις
    Από μια μόνο πρόταση
    Από τεκμήρια
  5. Η αποδεικτική αξία των επιχειρημάτων προκύπτει:

  6. Από τη μορφή και κυρίως από το περιεχόμενό τους
    Από παραδεκτές αλήθειες
    Από προσωπικές γνώμες
    Από την μορφή του επιχειρήματος
  7. Σόφισμα ονομάζεται;

  8. Ο παραλογικός συλλογισμός που οφείλεται σε πρόθεση εξαπάτησης
    Ο παραλογικός συλλογισμός που οφείλεται σε λόγους άγνοιας
    Ο παραλογικός συλλογισμός που οφείλεται χάριν αστεϊσμού
    Τίποτε από τα παραπάνω
  9. Ο επιστημονικός λόγος είναι;

  10. Υποκειμενικός και προσωπικός
    Οικείος και άμεσος
    Απρόσωπος και αντικειμενικός
    Γλαφυρός και καλαίσθητος
  11. Η τέλεια επαγωγή οδηγεί σε συμπέρασμα:

  12. Πιθανό
    Βέβαιο
    Ψευδές
    Πολύ ασθενές ως προς το βαθμό πιθανότητας
  13. Ο επιστημονικός λόγος δεν είναι:

  14. Ερμηνευτικός
    Περιγραφικός
    Αποδεικτικός
    Συνδηλωτικός
  15. Ο πολιτικός λόγος γίνεται προπαγανδιστικός, όταν:

  16. Παραποιεί τις έννοιες και στρεβλώνει τις αξίες
    Στηρίζεται σε παραλογικούς συλλογισμούς
    Επικαλείται το ήθος του πομπού, για να αυξήσει την πειστική του αξία
    Χαρακτηρίζεται από έντονη συναισθηματική φόρτιση και από ρητορεία
  17. Ο όρος «μέσα πειθούς» τι περιλαμβάνει;

  18. Επιχειρήματα και τεκμήρια
    Τεκμήρια
    Επιχειρήματα
    Τίποτα από τα παραπάνω
  19. Η διαδικασία με την οποία ο νους καταστρώνει ένα επιχείρημα ονομάζεται:

  20. Παραγωγή
    Επιχειρηματική διαδικασία
    Συλλογισμός
    Eπαγωγή
  21. Στο συμπέρασμα θα υπάρχει το επίρρημα….

  22. Λογικά
    Συμπερασματικά
    Ίσως
    Μπορεί να
  23. Η έγκλιση των κατηγορικών προτάσεων είναι:

  24. Η Προστακτική
    Η Υποτακτική
    Η Οριστική
    Στις κατηγορηματικές δεν υπάρχει έγκλιση
  25. Ένας διαζευκτικός συλλογισμός είναι πάντα:

  26. Επαγωγικός
    Αναλογικός
    Παραγωγικός
    Αληθής
  27. Η εγκυρότητα ενός επιχειρήματος εξαρτάται από:

  28. Το περιεχόμενό του
    Την ορθότητά του
    Τη λογική μορφή του
    Το είδος των προτάσεων
  29. Η ειρωνεία που στρέφεται εναντίον των επιχειρημάτων του αντιπάλου είναι:

  30. Επίκληση στο ήθος του πομπού
    Επίκληση στη λογική
    Επίκληση στο συναίσθημα
    Επίθεση στο ήθος του αντιπάλου
  31. Στη διαφημιστική πειθώ η έμμεση αξιολόγηση που λειτουργεί δεσμευτικά για το δέκτη ονομάζεται:

  32. Επίκληση στο συναίσθημα
    Επίκληση στη λογική
    Λανθάνων αξιολογικός χαρακτηρισμός
    Τίποτε από τα παραπάνω
  33. Με βάση το είδος των προκείμενων προτάσεων οι συλλογισμοί διακρίνονται σε:

  34. Παραγωγικούς και επαγωγικούς
    Κατηγορικούς, υποθετικούς και διαζευκτικούς
    Όλα τα παραπάνω
    Τίοτε από τα παραπάνω
  35. Η λιγότερο διαδεδομένη τεχνική που χρησιμοποιεί η διαφημιστική πειθώ είναι:

  36. Η επίκληση στην αυθεντία
    Η επίκληση στο συναίσθημα
    Η επίκληση στη λογική
    Δεν χρειάζεται τεχνική πειθούς στην διαφήμιση
  37. Ένα επιχείρημα με ψευδείς προκείμενες είναι:

  38. Έγκυρο
    Αληθές
    Μη λογικά ορθό
    Άκυρο
  39. Η αποδεικτική ισχύς ενός επιχειρήματος εξαρτάται από:

  40. την διατύπωση των προκειμένων προτάσεων
    την εγκυρότητα και την αλήθεια
    την συλλογιστική πορεία
    όλα τα παραπάνω